Oct 16, 2013

Un caz incredibil de trist: Marius Oprea, aparatorul securistului tortionar Paraschiv

Ar trebui sa incep cu o martusire. Am cunoscut doi oameni care mi-au povestit direct si fara niciun interes cum au fost terorizati de securistul Nicolae Paraschiv. Erau amintiri derulate amar la o bere. Amandoi au murit. Unul, o minte sclipitoare, a fost luat de Paraschiv la sediul Securitatii si batut pentru ca primea scrisori de la un prieten din Germania.  Celalalt a fost anchetat pentru ca avea rude apropiate tot in Germania.  Era luat din curtea scolii si amenintat sa spuna ce vorbesc parintii lui in casa. Da, era elev de gimnaziu. Si, da, este vorba despre jurnalistul Misu Berariu, asa cum am mai scris. Niciunul nu a dorit sa faca cunoscute experientele traumatizante avute cu Paraschiv, nu discut motivele lor. Cei doi nu se cunosteau intre ei. Toata campania asta derulata de atata timp pe BrasovNews impotriva securistului a fost determinata in primul rand de amintirile acestor doi oameni. Si in semn de apreciere pentru eforturile Mariei Petrascu.


Zilele acestea, Nicolae Paraschiv a avut o noua infatisare in procesul pe care il are cu CNSAS pentru a scapa de decizia de politie politica. Securistul Paraschiv vrea sa ramana in continuare in fruntea Primariei, acolo unde se fac bani grei din traficul cu terenuri. Printre martorii securistului si-a facut aparitia un om pe care nimeni nu si-l imagina tocmai acolo. O incontestabila victima a Securitatii, dar apoi cu un ciudat parcurs jalonat de fosti securisti. Voi explica mai incolo de ce. Este vorba despre Marius Oprea, brasovean, supranumit "vanatorul de securisti". Prezenta lui in sprijinul lui Paraschiv a socat atat de mult incat Vladimir Tismaneanu i-a si dedicat un text sugestiv intitulat "Refuz sa cred".

Marius Oprea i-a raspuns zilele acestea in Observator Cultural. Da, multa lume astepta explicatii. Si ce ne spune "vanatorul de securisti" care apara securisti? Ca el nu l-a cunoscut pe Paraschiv in perioada in care batea si teroriza brasoveni, ci mult, mult mai tarziu, prin 2004. Si atunci era baiat simpatic, pentru ca l-a ajutat sa-si scrie cartile.

"Am spus că nu l-am cunoscut ca anchetator la Braşov, deşi am fost anchetat acolo; că nu am cunoştinţă decît vag de acuzaţiile care i se aduc de către CNSAS, aşa că eu pot fi socotit doar un martor care explică nu natura acuzaţiilor pe fond, ci numai circumstanţele lor: şi anume, că l-am cunoscut pe fostul ofiţer de Securitate Paraschiv numai după alegerile locale din iunie 2004, cînd eu am fost ales consilier local la Braşov, pe listele liberalilor; că nu am fost vreodată la el în casă, nici el la mine şi că relaţiile au fost de serviciu, şi mai mult – aici intervine problema – că fostul ofiţer de Securitate Nicolae Paraschiv, alături de un altul, fostul căpitan Ştefan Tudor, au „defectat“ din sistem şi cu ei m-am lămurit, în discuţii aplicate, cum a fost Securitatea.

(...) Am afirmat în faţa instanţei că, din punctul meu de vedere, nu cred că se poate susţine, în comparaţie cu alţi ofiţeri de Securitate pe care văd că CNSAS nu-i aduce în faţa instanţei, acuza că Nicolae Paraschiv ar fi săvîrşit acte grave de încălcare a drepturilor şi libertăţilor omului, inclusiv prin natura atribuţiilor din cadrul Securităţii.

(...) Mi-a povestit multe, am învăţat multe despre modul de organizare şi funcţionare a Securităţii. Poate că ar fi trebuit să îl menţionez în cărţile mele, ca sursă, dar a ales discreţia. M-a ajutat, cu informaţii tehnice şi preţioase, care nu au fost infirmate, după cum îmi spunea el, ca să nu greşesc. Iată cum, din „vînător de securişti“ am devenit martorul unui fost securist. Pentru că nu cred, pur şi simplu, aşa cum cred semidocţii, în vinovăţia colectivă – atribut suprem al comunismului şi al Codului Penal comunist. Am depus mărturie în procesul unui fost securist pentru că vinovăţia sa a fost compensată – ca şi în cazul defectorilor în Occident – de două defecţiuni: una, că nu a mai lucrat în sistem, apoi că am aflat multe de la el".  (Observator cultural)


Intai de toate trebuie lamurit cine a fost Stefan Tudor. Aici ajungem la faza cu traseul jalonat de securisti al lui Marius Oprea. Stefan Tudor, fost securist, s-a transformat dupa 1990 in jurnalist, devenind secretar de redactie si actionar la Transilvania Expres. Acolo unde combatea in aceeasi perioada si Marius Oprea. De altfel, Oprea devenise chiar si el actionar al publicatiei. Fosta victima a Securitatii devenea la scurt timp dupa caderea comunismului coleg de slujba si partener de afaceri tocmai cu un ofiter de Securitate. Straniu.

In al doilea rand, Oprea sustine ca ambii securisti trebuie apreciati pentru ca au "defectat". Nu se prea stie cum au defectat, din moment ce in decembrie 1989 ambii erau de serviu la Securitate. Sorin Boaca este martor, chiar a fost batut de "defectorul" Paraschiv. Singurul securist care cu adevarat a defectat este Pacepa, el fugind in plina dictatura comunista si contribuind in mod real la schimbarea de regim. Paraschiv si Stefan Tudor au "defectat" si ei dupa 1990 in bunul stil securist, unul in administratia publica, celalalt in afaceri. Spre exemplu, Tudor avea o multime de spatii comerciale prin Brasov.

Apoi, mai spune Oprea, Paraschiv nu a "săvîrşit acte grave de încălcare a drepturilor şi libertăţilor omului" pentru ca CNSAS nu i-a adus in fata instantei si pe alti securisti. Argument penibil. Asa nu ar mai trebui judecat niciun hot, pentru ca toata lumea stie ca cei mai mari hoti sunt aia din guvern, pe care nimeni nu indrazneste sa-i atinga.

Iar in final, Oprea spune ca Paraschiv trebuie iertat pentru ca l-a ajutat sa-si scrie cartea. Ce sa mai comentezi?

Oricum, trebuie remarcat ca Marius Oprea nu s-a cerut martor, ci a fost citat de securist. Ca sa vezi parsivenie pe acesta. Pai daca se cunosc abia din 2004, cum ar fi putut Oprea sa stie cu ce se ocupa el cu 20 de ani mai inainte? Paraschiv avea nevoie de cineva care sa certifice ca este baiat bun. Asa ar putea sa-si convoace la proces si toate babele din vecini, sa spuna cat de politicos le saluta si ce simpatic este el cand le ajuta sa stranga robinetii. Nu are nicio relevanta pentru fondul procesului.

In orice caz, prezenta lui Marius Oprea alaturi de securistul asta nesimtit a lasat un puternic gust amar. Iar justificarile astea de acum nu fac decat sa accentueze deziluzia.

1 comment:

  1. Anonymous2:18 PM

    Da' nu mai fi deziluzionat asa, ca n-ai de ce. Tocmai a mai fost deconspirat unu'. Sau tu l-ai si crezut vreodata pe Oprea?

    ReplyDelete